Historia okularów przeciwsłonecznych

Historia okularów przeciwsłonecznych

Prócz praktycznych zalet okulary przeciwsłoneczne są również pięknym dodatkiem dopełniającym stylizacje i modelującym twarz.

Rzuć okiem na ostatnie sto lat okularów przeciwsłonecznych, od okrągłych drucianych opraw z lat 1910 i oprawek Aviator z lat 30. XX wieku, po modne oversizy i kocie oka.

LATA 20. – 30.

W 1913 roku William Crookes odkrył szkła przeciwsłoneczne blokujące szkodliwe promieniowanie UV. Pierwsze okulary powstawały z drutu.

Okulary przeciwsłoneczne zyskały popularność około 1920 roku, gdy gwiazdy filmowe zaczęły je nosić, aby chronić oczy przed błyskiem lamp błyskowych.

Wraz ze wzrostem popytu Foster Grant stała się pierwszą firmą, która rozpoczęła masową produkcję okularów przeciwsłonecznych. W większości były one okrągłe i metalowe.

W 1936 r. Ray-Ban stworzył okulary przeciwsłoneczne Aviator z soczewkami polaryzacyjnymi, które chroniły pilotów amerykańskich sił powietrznych przed promieniami słonecznymi. Tzw. awiatorki mają charakterystyczny podwójny mostek i duże szkła.Stały się dostępne publicznie w 1937 roku i są popularne do dziś.

Aż do lat 40. oprawy były wykonywane wyłącznie z drutu lub skorupy żółwia.

LATA 40.

Z czasem okrągłe okulary z grubego plastiku stawały się bardziej modne.

Wynalazek nowego rodzaju tworzywa sztucznego, który mógł być barwiony umożliwił wykonywanie opraw w wielu różnych kolorach i kształtach.

LATA 50.

W 1950 r. kobiety zaczęły nosić kobiece okulary przeciwsłoneczne w kształcie ‘kociego oka’.

Okulary były popularyzowane przez aktorki takie jak Marilyn Monroe, które wyznaczały w tamtych czasach trendy. Kocie okulary są modne nieprzerwalnie do dziś.

Z czasem okulary przeciwsłoneczne w kształcie ‘kociego oka’ produkowano coraz większe.

Słynna Audrey Hepburn nosiła duże, kocie okulary przeciwsłoneczne w filmie ‘Śniadanie u Tiffany’ego’.

LATA 70.

1970 to rok oversizowych okularów, były modne. tzw. muchy, czyli duże, w rozmiarze XXL i zakrywające pół twarzy, które uwielbiała słynna ikona mody Jackie Kenndy.

LATA 80.

 

W 1982 r. Ray-ban podpisał umowę lokowania produktu okularów Wayfarer w filmach i programach telewizyjnych – umowa zadziałała – sprzedaż okularów wzrosła z 18 000 par sprzedanych w 1981 r. do 1,5 miliona w 1986 r.

LATA 90.

W 1990 rozpoczęła się moda na metalowe okulary przeciwsłoneczne z kolorowymi soczewkami.

W przeciwieństwie do poprzednich dziesięcioleci, preferowane były coraz mniejsze okulary.

XXI WIEK – TRENDY WSPÓŁCZESNE

Od 2000 r. modne są duże, oversizowe  okulary, najczęściej grube i zdobione po bokach.

Kilka lat później około 2010 roku okulary przeciwsłoneczne powracają w wersji z nowoczesnymi kolorowymi  soczewkami a kształt kociego oka jest znacznie bardziej geometryczny niż przed laty.

Treści zaczerpnięte z video YT: Glamour
Grafiki marek Caroline Abram, Talla Eyewear, MASUNAGA, PIER MARTINO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *